sobota, 25 lutego 2017

Wchodzimy w średniowieczny świat...

Czyli bardziej przyziemnie: po rekolekcjach rozpoczynamy omawianie Krzyżaków. :)

Rozpoczniemy konkursem dla śmiałków w zakresie znajomości lektury (pytania znajdziecie tu: Przed nami "Krzyżacy"). Dodatkowo przygotowałam pytania nieco trudniejsze, bo wymagające większej uważności w czasie czytania, ale to wyzwanie :)
Znajdziecie je jeszcze dziś pod tym linkiem: PYTANIA.
I ostatnia część pytań, pod tym linkiem dziś się pojawią: PYTANIA
Jutro TUTAJ wstawię pytania z drugiego tomu. Zdarza się, że w różnych wydaniach rozdziały są różnie podzielone - ja korzystam z wolnych lektur. Znajdziecie "Krzyżaków" tutaj: TOM I, TOM II.

Powieść jest obszerna, autor podejmuje wiele wątków, ale żeby ułatwić Wam pracę i uczestnictwo w lekcjach proponuję szczególnie uważnie przeczytać następujące fragmenty:
  • ważne będzie ślubowanie rycerskie i dwoje głównych bohaterów, czyli Danusia i Zbyszko;
  • szczególnie ważna będzie rozmowa króla z posłem krzyżackim (zwróćcie uwagę na przewinienie Zbyszka i na karę, jakiej żąda Krzyżak oraz na postawę króla i polskich rycerzy);
  • rozdziały dotyczące intrygi (wyjazd Krzyżaków z dworu księcia Janusza, wizyta posłów w Spychowie, wizyty brata Rotgiera na dworze księcia Janusza: szczególnie ważne jest poselstwo (czyli informacje o tym, w jakiej sprawie Krzyżak przyjechał do księcia, o czym mówi, czego żąda, jak traktuje Polaków), a następnie pojedynek (jak do niego doszło, kto walczył, jak przebiegała walka i przygotowania do niej itp.) 
  • spotkanie Juranda z Zygfrydem de Lowe i opis śmierci komtura;
  • opis śmierci Danusi (przyjrzymy się, w jaki sposób autor opisał te dwa wydarzenia);
  • opis bitwy pod Grunwaldem (szczególnie fragment rozpoczynający się od słów: Już serca w obu wojskach...)
Na te fragmenty zwrócimy szczególną uwagę, dobrze, gdybyście przynieśli na zajęcia egzemplarze powieści.

Tematy, jakie poruszymy: 

  1. Sienkiewicz - jako człowiek i twórca;
  2. Wydarzenia - co, dlaczego się wydarzyło i jakie skutki przyniosło;
  3. Bohaterowie: historia połączona z fikcją;
  4. Człowiek, który się zmienia (historia Juranda)
  5. Zakonnicy (oskarżenie Krzyżaków)
  6. Co to znaczyło: być rycerzem?
  7. Epoka średniowieczna (zwyczaje, wierzenia - tu warto przygotować sobie opis wybranego obyczaju); 
  8. Czym jest powieść historyczna (jak ją rozpoznać)?
  9. Audycja radiowa (sprawozdanie komentatora), opis sytuacji, odezwa (przemówienie);
Jeśli ktoś interesuje się średniowieczem, zainteresowała go/ją książka, chce przygotować coś dodatkowo na zajęcia - proszę o kontakt "dziennikowy".

poniedziałek, 20 lutego 2017

Części mowy - dlaczego nie zagrać, utrwalając?

Jeden z etapów niemal za nami: odmienne części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek i imiesłowy. Powoli przygotowujemy się do sprawdzenie, jak dobrze i sprawnie radzicie sobie z rozpoznawaniem odmienianiem i poprawnym stosowaniem omówionych części mowy.
Przygotowałam kilka interaktywnych zadań, które możecie wykorzystać, utrwalając najważniejsze treści.
Gramatyka bywa nużąca: może tak nieco ciekawiej będzie się jej uczyć :)

PODSUMOWANIE


ROZPOZNAWANIE FORMY GRAMATYCZNEJ

UTRWALENIE ZAIMKÓW
 

ROZPOZNAWANIE IMIESŁOWÓW