sobota, 18 stycznia 2020

W PUSTYNI I W PUSZCZY - przez pustynię do Mahdiego (XI - XX)


David Stanley,Southern Sahara, CC BY 2.0, 
https://www.flickr.com/photos/davidstanleytravel/24154028139































ZADANIA DO ROZDZIAŁÓW XI - XX


  1. Dzieci nie pozostały w Chartum. W jakim mieście się zatrzymały?
  2. Na jednej z ulic dzieci spotkały Greka. W jaki sposób je wspomógł?
  3. W czasie pobytu w mieście Staś i Nel po raz pierwszy zobaczyli Mahdiego. Mieli też okazję posłuchać jego “nauki”. Czym Mahdi przekonywał do siebie ludzi?
  4. Kto umówił spotkanie dzieci i Mahdiego? 
  5. Jakie wskazówki otrzymał Staś przed spotkaniem z prorokiem?
  6. O co zapytał Mahdi Stasia?
  7. Jak swoje zdanie uzasadnił Staś?
  8. Jaką karę wyznaczył Mahdi dzieciom?
  9. Staś i Nel głodowali podczas pobytu w Omdurmanie. Ktoś poradził złośliwie Stasiowi, żeby żebrał o jedzenie. Kto?
  10. Staś spotkał na jednej z ulic misjonarza. Co najcenniejszego od niego otrzymał? 
  11. Staś szukał sposobu zdobycia pożywienia. Co poza żebraniem robił?
  12. Kiedy zapadła decyzja o wyjeździe, Idrys został w Omdurmanie. Dlaczego?
  13. Przed samym odjazdem dzieci odwiedził Grek. Po co przyszedł?
  14. *W jaki sposób “podstępnie” zadbał o bezpieczeństwo dzieci podczas podróży?
  15. Czyją opiekę zapewnił dzieciom Grek? 
  16. Dlaczego Grek - mimo złości na Stasia - pomagał dzieciom?
  17. Kim jest Kali? 
  18. Po trzech tygodniach od wyjazdu wydarzyło się coś bardzo smutnego, zwłaszcza dla Nel. Co?
  19. Kim była Mea? Dlaczego dołączyła do dzieci?

W PUSTYNI I W PUSZCZY - porwanie (VI - X)


Peter Dowley, The start of the camel trail, CC BY 2.0, https://www.flickr.com/photos/pedronet/3204843564

ZADANIA DO ROZDZIAŁÓW VI - X

  1. Sprawdź, dlaczego poszukiwania rozpoczęto w dużym opóźnieniem. Co robili ojcowie od momentu niepojawienia się dzieci w umówionym czasie?
  2. Po co Nel miała rzucać rękawiczki? 
  3. Za co Gebhr uderzył Nel?
  4. Kto i dlaczego powstrzymał Gebhra przed pobiciem Stasia?
  5. Staś przekonywał Idrysa do czegoś. Do czego? Jakimi argumentami chciał go przekonać?
  6. Co udało się Stasiowi wynegocjować z Idrysem dla małej Nel na czas podróży?
  7. Arabowie są przesądni. Jakiego znaku na pustyni się przestraszyli?
  8. Do dzieci dołączył Saba. Arabowie bali się, że pies będzie zwracał uwagę ludzi. Dlaczego go nie zabili?
  9. Jaką niebezpieczną sytuację przeżyli bohaterowie na pustyni?
  10. Co to sztucer?
  11. Staś zbudził się wcześniej i zobaczył okazję do przejęcia broni. Jakie możliwości działania rozważał? 
  12. Dlaczego plan się nie powiódł? 
  13. Jaką karę Beduini zamierzali wymierzyć Stasiowi?
  14. Kto zapobiegł wymierzeniu kary?

    kadr z filmu W pustyni i w puszczy w reż. G. Hooda, 2001r.

piątek, 17 stycznia 2020

W PUSTYNI I W PUSZCZY (I - V)

upyernoz, Sahara Shadows, CC BY 2.0, https://www.flickr.com/photos/upyernoz/8302899



Przed Wami pierwsza część pytań konkursowych. Na początek rozdziały 1-5, w takich częściach będę Wam je publikować. Przesłałam też link dziennikiem. Możecie wstawiać odpowiedzi i wzajemnie je sobie sprawdzać.




ROZDZIAŁY I - V




  1. Gdzie urodził się Staś?
  2. Słowo “Stes” oznaczało Stasia. P/F
  3. Czy mama Stasia była Francuzką?
  4. Wiek Stasia to 13/14/17 lat.
  5. Wiek Nel to 7/8/9 lat.
  6. Nel straciła mamę w wieku 2/3/4 lat. 
  7. Zarówno p. Rawlison jak i p. Tarkowski byli wdowcami. P/F
  8. Kim była Dinah?
  9. Staś znał wiele języków? W jaki sposób uczył się arabskiego i afrykańskich?
  10. Skąd wzięło się określenie “dziecko pustyni”? Kogo dotyczyło?
  11. W rozdziale pojawia się rok. Znajdź go. 
  12. Kim była p. Olivier?
  13. Jak miał na imię p. Tarkowski?
  14. Gdzie rozgrywają się pierwsze wydarzenia? 
  15. Gdzie mieli jechać inżynierowie? Jaki był cel ich wyjazdu?
  16. Dlaczego zdecydowali się wziąć dzieci, ale nie pojechali wspólnie?
  17. W czasie kolacji do p. Rawlisona przyszła Fatma. O co prosiła inżyniera?
  18. Jak zareagowała na prośby Fatmy Nel?
  19. Idrys i Gebhr byli krewnymi Fatmy. P/F
  20. Co spowodowało, że dzieci wyjechały z Port-Saidu bez p. Olivier?
  21. Kogo Staś i Nel spotkali w pociągu? 
  22. Od kogo Nel dostała Sabę?
  23. Saba był bardzo łagodnym psem. Nerwowo zareagował tylko na dwie osoby. Na kogo?
  24. W rozdziale V znalazła się dokładna informacja o czasie akcji. Spróbuj ją znaleźć.
  25. Chamis nie pokazał listu od efendi. Jak wyjaśnił, że go nie ma?
  26. Staś miał wiele wątpliwości w sprawie wyjazdu. Wskaż co najmniej trzy sprawy, które go dziwiły. Jak wyjaśniał je Chamis lub sam Staś sobie tłumaczył?
  27. Co oznaczał okrzyk: Yalla! - w jaki sposób zmienił on sytuację dzieci?


W PUSTYNI I W PUSZCZY - START

Ferie, ferie...  A po feriach po krótkim oddechu - stratujemy z lekturą. Od czasu do czasu wrzucę Wam tu kilka zadań do sprawdzenia siebie. 
Będę też wstawiała pytania, na których oparty będzie konkurs znajomości lektury. 

Na początek link do tekstu powieści (pokazywałam Wam na lekcji, jak z niego skorzystać). 

Nie zrażajcie się nieco długimi czasami opisami, spróbujcie przeżyć ze Stasiem i Nel ich naprawdę niezwykłe przygody. 

Miłej lektury :)

LINK DO LEKTURY


A tu jeszcze "WISIELEC"