czwartek, 28 kwietnia 2016

Czas na porządki: BLENDSPACE

Jedno z moich ulubionych narzędzi. Pomaga mi porządkować materiały, jakie znajdę w sieci i jakie sama stworzę. Nie trzeba wiele o nim pisać: tutorial został stworzony w Pracowni 2.0 Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Wstawiam część pierwszą, ale po kliknięciu w ikonę YouTube w lewym dolnym rogu - traficie na kolejne części.



I jeszcze przykładowy materiał zebrany przeze mnie: przykład dotyczący Skąpca Moliera. Jest obszerny, na potrzeby konkretnej lekcji mogę wybrać tylko niektóre "kafelki":

Podwójna skuteczność: TEDEd

Podwójna skuteczność, czyli film edukacyjny i opracowanie nauczyciela dobrane do potrzeb danej klasy, poziomu edukacyjnego, oparte o własne pomysły i zasoby.

Wszyscy znamy konferencje TED. Podobne zasoby zawiera serwis TEDEd: materiały filmowe, animowane prezentacje. Nowością jest to, że można na podstawie tych zasobów tworzyć własne.

Każda z naszych lekcji składa się ze stałych elementów:

  • krok pierwszy to obejrzenie filmu
  • krok drugi - to zadania (stworzone przez nas) odnoszące się do treści filmu (bardzo dobre jest to, że udzielenie błędnej odpowiedzi odeśle ucznia do wybranego fragmentu filmu)
  • krok trzeci to pogłębienie: tu dodać można powiązane materiały
  • wreszcie: krok trzeci to otwarcie dyskusji, postawienie pytania "badawczego". 

Materiał, który świetnie pokazuje, jak zrobić lekcję zamieszczam poniżej. Jest to obszerniejszy materiał: interesujący mnie fragment między 9 a 25 minutą:



I materiał dotyczący zjawiska "fałszywego obiegu informacji":
Jak rozpowszechniają się fałszywe informacje? - Noah Tavlin

Aktywne oglądanie materiału filmowego dzięki ZAPTION

Zaption pozwala na stworzenie materiału edukacyjnego opartego na materiale filmowym: np. znalezionym w serwisie YouTube.
Film można "przyciąć", wybierając odpowiednie fragmenty, można dodawać do niego wybraną zawartość, nie ingerując w sam materiał filmowy: wstawiać zadania, pytania, rysunki na ekranie itp.

Krótki materiał dotyczący możliwości ZAPTION (co prawda w języku angielskim, ale narzędzie jest na tyle intuicyjne, że - mam nadzieję - tutorial okaże się przydatny):





Podobnie bardzo przydatny tutorial Klisty Rader:





Na koniec jak zwykle mój krótki materiał, tym razem dotyczący tworzenia map myśli. Wykorzystuję go zwykle przed lekcją, aby w czasie spotkania z uczniami móc już tworzyć mapy, opierając się na wiedzy, jaką zdobędą, oglądając wcześniej otrzymany materiał.

Bezpośredni link: http://zapt.io/t9wwupnv

Teatr antyczny w EDUCREATIONS

Narzędzie, które pozwala nagrywać krótkie "wykłady", czyli prezentacje dla uczniów wykorzystujące obraz i nasz głos.
Logowanie jest konieczne, ale dzięki temu mamy nasze lekcje w jednym miejscu (utrwalone, do ponownego wykorzystania).

1) Rozpoczynamy od stworzenia nowej lekcji (New Lesson)


2) Następnie na każdy "ekran" trzeba wgrać zdjęcie lub slajd prezentacji Power Point zapisany w formacie JPEG.












3) Kiedy "wgrane" są już wszystkie potrzebne do prezentacji zdjęcia/slajdy wybieramy przycisk: Record i od tego momentu nasz komentarz nagrywa się automatycznie, tak jak każdy nasz ruch na zdjęciach. Z lewej strony nad zdjęciem umieszczone są przyciski kolorów, gumka. Można z ich pomocą "rysować" na zdjęciu, wskazując to, co istotne z punktu widzenia treści prezentacji.


4) Wreszcie: koniecznie trzeba zapisać nagraną lekcję, wcześniej jednak warto sprawdzić, czy wszystko jest dobrze (korzystając z polecenia: PREVIEW).


Gotowy materiał wysyłamy uczniom, wykorzystujemy na lekcji lub osadzamy na blogu:



Jeśli chcemy opublikować materiał: zdjęcia pobrane z sieci muszą być opatrzone właściwą licencją i dobrze opisane.