Jedno z moich ulubionych narzędzi. Pomaga mi porządkować materiały, jakie znajdę w sieci i jakie sama stworzę. Nie trzeba wiele o nim pisać: tutorial został stworzony w Pracowni 2.0 Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Wstawiam część pierwszą, ale po kliknięciu w ikonę YouTube w lewym dolnym rogu - traficie na kolejne części.
I jeszcze przykładowy materiał zebrany przeze mnie: przykład dotyczący Skąpca Moliera. Jest obszerny, na potrzeby konkretnej lekcji mogę wybrać tylko niektóre "kafelki":
czwartek, 28 kwietnia 2016
Podwójna skuteczność: TEDEd
Podwójna skuteczność, czyli film edukacyjny i opracowanie nauczyciela dobrane do potrzeb danej klasy, poziomu edukacyjnego, oparte o własne pomysły i zasoby.
Wszyscy znamy konferencje TED. Podobne zasoby zawiera serwis TEDEd: materiały filmowe, animowane prezentacje. Nowością jest to, że można na podstawie tych zasobów tworzyć własne.
Każda z naszych lekcji składa się ze stałych elementów:
Materiał, który świetnie pokazuje, jak zrobić lekcję zamieszczam poniżej. Jest to obszerniejszy materiał: interesujący mnie fragment między 9 a 25 minutą:
I materiał dotyczący zjawiska "fałszywego obiegu informacji":
Jak rozpowszechniają się fałszywe informacje? - Noah Tavlin
Wszyscy znamy konferencje TED. Podobne zasoby zawiera serwis TEDEd: materiały filmowe, animowane prezentacje. Nowością jest to, że można na podstawie tych zasobów tworzyć własne.
Każda z naszych lekcji składa się ze stałych elementów:
- krok pierwszy to obejrzenie filmu
- krok drugi - to zadania (stworzone przez nas) odnoszące się do treści filmu (bardzo dobre jest to, że udzielenie błędnej odpowiedzi odeśle ucznia do wybranego fragmentu filmu)
- krok trzeci to pogłębienie: tu dodać można powiązane materiały
- wreszcie: krok trzeci to otwarcie dyskusji, postawienie pytania "badawczego".
Materiał, który świetnie pokazuje, jak zrobić lekcję zamieszczam poniżej. Jest to obszerniejszy materiał: interesujący mnie fragment między 9 a 25 minutą:
I materiał dotyczący zjawiska "fałszywego obiegu informacji":
Jak rozpowszechniają się fałszywe informacje? - Noah Tavlin
Aktywne oglądanie materiału filmowego dzięki ZAPTION
Zaption pozwala na stworzenie materiału edukacyjnego opartego na materiale filmowym: np. znalezionym w serwisie YouTube.
Film można "przyciąć", wybierając odpowiednie fragmenty, można dodawać do niego wybraną zawartość, nie ingerując w sam materiał filmowy: wstawiać zadania, pytania, rysunki na ekranie itp.
Krótki materiał dotyczący możliwości ZAPTION (co prawda w języku angielskim, ale narzędzie jest na tyle intuicyjne, że - mam nadzieję - tutorial okaże się przydatny):
Podobnie bardzo przydatny tutorial Klisty Rader:
Na koniec jak zwykle mój krótki materiał, tym razem dotyczący tworzenia map myśli. Wykorzystuję go zwykle przed lekcją, aby w czasie spotkania z uczniami móc już tworzyć mapy, opierając się na wiedzy, jaką zdobędą, oglądając wcześniej otrzymany materiał.
Bezpośredni link: http://zapt.io/t9wwupnv
Film można "przyciąć", wybierając odpowiednie fragmenty, można dodawać do niego wybraną zawartość, nie ingerując w sam materiał filmowy: wstawiać zadania, pytania, rysunki na ekranie itp.
Krótki materiał dotyczący możliwości ZAPTION (co prawda w języku angielskim, ale narzędzie jest na tyle intuicyjne, że - mam nadzieję - tutorial okaże się przydatny):
Podobnie bardzo przydatny tutorial Klisty Rader:
Na koniec jak zwykle mój krótki materiał, tym razem dotyczący tworzenia map myśli. Wykorzystuję go zwykle przed lekcją, aby w czasie spotkania z uczniami móc już tworzyć mapy, opierając się na wiedzy, jaką zdobędą, oglądając wcześniej otrzymany materiał.
Bezpośredni link: http://zapt.io/t9wwupnv
Teatr antyczny w EDUCREATIONS
Narzędzie, które pozwala nagrywać krótkie "wykłady", czyli prezentacje dla uczniów wykorzystujące obraz i nasz głos.
Logowanie jest konieczne, ale dzięki temu mamy nasze lekcje w jednym miejscu (utrwalone, do ponownego wykorzystania).
1) Rozpoczynamy od stworzenia nowej lekcji (New Lesson)
2) Następnie na każdy "ekran" trzeba wgrać zdjęcie lub slajd prezentacji Power Point zapisany w formacie JPEG.
3) Kiedy "wgrane" są już wszystkie potrzebne do prezentacji zdjęcia/slajdy wybieramy przycisk: Record i od tego momentu nasz komentarz nagrywa się automatycznie, tak jak każdy nasz ruch na zdjęciach. Z lewej strony nad zdjęciem umieszczone są przyciski kolorów, gumka. Można z ich pomocą "rysować" na zdjęciu, wskazując to, co istotne z punktu widzenia treści prezentacji.
4) Wreszcie: koniecznie trzeba zapisać nagraną lekcję, wcześniej jednak warto sprawdzić, czy wszystko jest dobrze (korzystając z polecenia: PREVIEW).
Gotowy materiał wysyłamy uczniom, wykorzystujemy na lekcji lub osadzamy na blogu:
Jeśli chcemy opublikować materiał: zdjęcia pobrane z sieci muszą być opatrzone właściwą licencją i dobrze opisane.
Logowanie jest konieczne, ale dzięki temu mamy nasze lekcje w jednym miejscu (utrwalone, do ponownego wykorzystania).
1) Rozpoczynamy od stworzenia nowej lekcji (New Lesson)
2) Następnie na każdy "ekran" trzeba wgrać zdjęcie lub slajd prezentacji Power Point zapisany w formacie JPEG.
3) Kiedy "wgrane" są już wszystkie potrzebne do prezentacji zdjęcia/slajdy wybieramy przycisk: Record i od tego momentu nasz komentarz nagrywa się automatycznie, tak jak każdy nasz ruch na zdjęciach. Z lewej strony nad zdjęciem umieszczone są przyciski kolorów, gumka. Można z ich pomocą "rysować" na zdjęciu, wskazując to, co istotne z punktu widzenia treści prezentacji.
4) Wreszcie: koniecznie trzeba zapisać nagraną lekcję, wcześniej jednak warto sprawdzić, czy wszystko jest dobrze (korzystając z polecenia: PREVIEW).
Gotowy materiał wysyłamy uczniom, wykorzystujemy na lekcji lub osadzamy na blogu:
Jeśli chcemy opublikować materiał: zdjęcia pobrane z sieci muszą być opatrzone właściwą licencją i dobrze opisane.
Subskrybuj:
Posty (Atom)