niedziela, 7 maja 2017

W starożytnym teatrze

Omawiając utwór Szekspira nie sposób nie wspomnieć o jego dokonaniach w dziedzinie teatru. Żeby jednak zrozumieć, jakie zmiany wprowadzone zostały w XVI wieku - trzeba poznać teatr starożytny. Zapraszam na krótką lekcję "filmową" :)

niedziela, 23 kwietnia 2017

FLEKSJA W CZĘŚCIACH :) RZECZOWNIK

Zebrałam najważniejsze, podstawowe informacje o rzeczowniku. Macie oczywiście notatki w zeszytach, ale gdyby trzeba było coś zweryfikować... :)
Każdy slajd to kolejna informacja, możecie skupić się na wybranych, przejść całość...

W wolnej chwili postaram sfilmować prezentację, dodając komentarz, ale chcę żebyście już mogli korzystać. 

Prezentacja pod tym LINKIEM 

wtorek, 28 marca 2017

Ważne jest nie tylko to, co przed oczyma...

Czasami to, co w kącie pomieszczenia, może się okazać niezbędnym elementem!
Nie wiem, na ile już mi się to udaje, ale jestem przekonana do idei wzajemnego uczenia się, nie tylko przekazywania wiedzy innym!



sobota, 25 lutego 2017

Wchodzimy w średniowieczny świat...

Czyli bardziej przyziemnie: po rekolekcjach rozpoczynamy omawianie Krzyżaków. :)

Rozpoczniemy konkursem dla śmiałków w zakresie znajomości lektury (pytania znajdziecie tu: Przed nami "Krzyżacy"). Dodatkowo przygotowałam pytania nieco trudniejsze, bo wymagające większej uważności w czasie czytania, ale to wyzwanie :)
Znajdziecie je jeszcze dziś pod tym linkiem: PYTANIA.
I ostatnia część pytań, pod tym linkiem dziś się pojawią: PYTANIA
Jutro TUTAJ wstawię pytania z drugiego tomu. Zdarza się, że w różnych wydaniach rozdziały są różnie podzielone - ja korzystam z wolnych lektur. Znajdziecie "Krzyżaków" tutaj: TOM I, TOM II.

Powieść jest obszerna, autor podejmuje wiele wątków, ale żeby ułatwić Wam pracę i uczestnictwo w lekcjach proponuję szczególnie uważnie przeczytać następujące fragmenty:
  • ważne będzie ślubowanie rycerskie i dwoje głównych bohaterów, czyli Danusia i Zbyszko;
  • szczególnie ważna będzie rozmowa króla z posłem krzyżackim (zwróćcie uwagę na przewinienie Zbyszka i na karę, jakiej żąda Krzyżak oraz na postawę króla i polskich rycerzy);
  • rozdziały dotyczące intrygi (wyjazd Krzyżaków z dworu księcia Janusza, wizyta posłów w Spychowie, wizyty brata Rotgiera na dworze księcia Janusza: szczególnie ważne jest poselstwo (czyli informacje o tym, w jakiej sprawie Krzyżak przyjechał do księcia, o czym mówi, czego żąda, jak traktuje Polaków), a następnie pojedynek (jak do niego doszło, kto walczył, jak przebiegała walka i przygotowania do niej itp.) 
  • spotkanie Juranda z Zygfrydem de Lowe i opis śmierci komtura;
  • opis śmierci Danusi (przyjrzymy się, w jaki sposób autor opisał te dwa wydarzenia);
  • opis bitwy pod Grunwaldem (szczególnie fragment rozpoczynający się od słów: Już serca w obu wojskach...)
Na te fragmenty zwrócimy szczególną uwagę, dobrze, gdybyście przynieśli na zajęcia egzemplarze powieści.

Tematy, jakie poruszymy: 

  1. Sienkiewicz - jako człowiek i twórca;
  2. Wydarzenia - co, dlaczego się wydarzyło i jakie skutki przyniosło;
  3. Bohaterowie: historia połączona z fikcją;
  4. Człowiek, który się zmienia (historia Juranda)
  5. Zakonnicy (oskarżenie Krzyżaków)
  6. Co to znaczyło: być rycerzem?
  7. Epoka średniowieczna (zwyczaje, wierzenia - tu warto przygotować sobie opis wybranego obyczaju); 
  8. Czym jest powieść historyczna (jak ją rozpoznać)?
  9. Audycja radiowa (sprawozdanie komentatora), opis sytuacji, odezwa (przemówienie);
Jeśli ktoś interesuje się średniowieczem, zainteresowała go/ją książka, chce przygotować coś dodatkowo na zajęcia - proszę o kontakt "dziennikowy".

poniedziałek, 20 lutego 2017

Części mowy - dlaczego nie zagrać, utrwalając?

Jeden z etapów niemal za nami: odmienne części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek i imiesłowy. Powoli przygotowujemy się do sprawdzenie, jak dobrze i sprawnie radzicie sobie z rozpoznawaniem odmienianiem i poprawnym stosowaniem omówionych części mowy.
Przygotowałam kilka interaktywnych zadań, które możecie wykorzystać, utrwalając najważniejsze treści.
Gramatyka bywa nużąca: może tak nieco ciekawiej będzie się jej uczyć :)

PODSUMOWANIE


ROZPOZNAWANIE FORMY GRAMATYCZNEJ

UTRWALENIE ZAIMKÓW
 

ROZPOZNAWANIE IMIESŁOWÓW   

czwartek, 9 lutego 2017

Dzień Bezpiecznego Internetu

To prawda, że co roku wiele się na ten temat mówi, niby wszystko wiadomo... Dane i codzienne sytuacje dowodzą jednak czego innego. 

Skuście się i przejdźcie lekcję w Symbaloo, którą podzieliła się Joanna Waszkowska

KILKA KROKÓW BLIŻEJ BEZPIECZEŃSTWA

czwartek, 15 grudnia 2016

Misja KSIĄŻKA - wykonana!

Właśnie przed chwilą dostałam potwierdzenie, że trzecia z książek, jakie zgłosiliśmy do konkursu, pomyślnie przeszła etap weryfikacji i została zamieszczona na stronie do głosowania. Polecam :)

Książki dziewczyn, z którymi mam przyjemność pracować - można przeczytać klikając w link pod grafiką poniżej: 
PRZECZYTAJ TUTAJ 

PRZECZYTAJ TUTAJ

PRZECZYTAJ TUTAJ


          Tworzyły książki w zespołach klasowych i międzyklasowych. Pisały wspólnie, korzystając z pracy w chmurze, często wzajemnie sprawdzały swoją pracę, korygowały, dyskutowały nad rozwiązaniami. 

Dwie grupy zdecydowały się na współpracę z grafikami :) 

Mam nadzieję, że są zadowolone z efektów swojej pracy :)

poniedziałek, 26 września 2016

ANTONIMY... i jeszcze kilka spraw

Rozmawiając o ogrodzie Eden, zastanawialiśmy się między innymi nad tym, co człowiek stracił, opuszczając ogród i jakie nowe doświadczenia zebrał na przestrzeni czasu. Poniżej zamieściłam kontrastowe pojęcia, czyli wyrazy o znaczeniu przeciwnym - ANTONIMY. Zebrałam je na podstawie tego, co przygotowaliście na lekcję.
Strzałki w prawym górnym rogu pozwolą Wam powiększyć obraz.


piątek, 10 czerwca 2016

FESTIWAL 2.0 - finiszujemy!


Dziś podsumowanie tego, co działo się w tym roku. Przynajmniej wybranych wydarzeń. Festiwal 2.0 - ostatnia w tym roku akcja w ramach Szkoły z klasą 2.0. Stwierdziliśmy, ze na popołudniowe prezentacje w ubiegłym roku przyszło mniej uczniów niż byśmy chcieli, dlatego tym razem zorganizowaliśmy pokazy w czasie trzech ostatnich lekcji. Na każdej z nich gościliśmy inną grupę uczniów, innych nauczycieli. Dwa tygodnie przed festiwalem stworzyłam na dysku google dokument z tabelą, w którym każdy nauczyciel (nie tylko z Zespołu 2.0) mógł zgłosić swoją grupę projektową. Prosiłam o informacje na temat projektu/działania, uczniów odpowiedzialnych za prezentację, charakteru prezentacji, potrzeb (np. sprzętowych) i czasu. Każdy nauczyciel przygotowywał prezentację ze swoją grupą, do mnie należało złożenie wystąpień w całość. Ustalone zostały terminy prób, wyznaczyłam zadania “techniczne”: kto ekran, kto dekoracje, kto zasłony, kto dokumentacja itp. Prezentacje konsultowaliśmy w większości on-line. Uczniowie przesyłali lub częściej udostępniali mi materiały i wspólnie nad nimi pracowaliśmy.


Środowe spotkanie składało się z różnorodnych relacji.
  1. Hania zrelacjonowała debatę, przypomniała i skomentowała punkty naszego Kodeksu
  2. Julia opowiedziała, czym jest metoda OLE i jak ją zastosowali z klasą na lekcji historii
  3. Julia i Paulina opowiedziały o metodzie UCI i swoich doświadczeniach z pracy tą metodą
  4. Jessica i Sylwia przedstawiły grę medialną MEDIASPOŁECZNICY: pokazały, naczym polegają misje, co stworzyliśmy w projekcie, pokazały blogi oraz filmowy reportaż z meczu nauczycieli i uczniów (w ramach WF z klasą);
  5. Julia i Dominika stworzyły wspólnie z uczestnikami fotocast w magisto;
  6. Kaja i Sandra zaprezentowały projekt z. j. polskiego, opowiedzialy na jego przykładzie o zasadach korzystania z zasobów sieci i o netografii;
  7. Ania i Patrycja przedstawiły fotorelację z GRIMMIADY - gry czytelniczej opartej na motywach baśni braci Grimm, z którą gościły w sąsiedniej szkole podstawowej;
  8. Ala, Paulina i Julia przedstawiły krótkie podsumowanie etapów realizacji projektu Opowiem Ci o wolnej Polsce oraz tego, jak powstawała nasza elektroniczna gazeta - numer specjalny poświęcony świadkom historii;
  9. Denis zmartwił nas nieco, bo relacjonując wnioski z projektu matematycznego, który realizowała jego grupa, stwierdził, ze ogromny procent kierowców nie dostosowuje prędkości do obowiązujących przepisów;
  10. Grzegorz przekonywał, że warto oszczędzać energię elektryczną (dla dobra środowiska i dobra portfela), przekonywał, że elektrownie wiatrowe nie są tak zupełnie bez wad (projekt z techniki);
  11. Kacper i Paweł zrelacjonowali projekt turystyczny;
  12. Maciek i Kuba zademonstrowali pierwszą hałcnowską latarnię morską, czyli etapy i efekt realizacji ich projektu konkursowego związanego z oszczędzaniem energii; zaprezentowali również film Konrada przedstawiający działanie stworzonej przez niego turbiny wiatrowej.


Podsumowując, zwróciłam uwagę na to, że podobne wystąpienia są DLA UCZNIÓW. Mogą zgłaszać się sami, nie muszą wcale mówić tylko o tym, co w szkole. Jest mnóstwo ciekawych historii do opowiedzenia. Mam nadzieję, że w przyszłym roku tak takich właśnie posłuchamy :)


Dziękuję za pracę wszystkim PRELEGENTOM, którzy w tym roku wspólnie ze swoimi nauczycielami i ze mną stworzyli spotkanie, w którym mogliśmy we środę uczestniczyć.


kizoa