Słownictwo do dyktanda na piątek. Powtórzcie zasady pisowni wielką literą nazw mieszkańców i nazw krain geograficznych (np. na podstawie podręcznika).
kapusta, podróż, sprzed, trzeba, rząd, trzymać, toteż, Prusy, Niemcy, na pewno, różnorodność, kulturalny,ogród, górzysta, podłożyć, Litwa, przyznać, trzy, przetrwanie, liturgia, niezwykle, różnorodny, Lwów, Bieszczady, któż, niezwykły, chodzić, który, należący, kościół, wówczas, ruchliwy, przemierzyć, rzeźbiarz, rzemieślnik, śląski, urbanizacja, skupiony, ratuszowa, Habsburgowie, założenia, legenda, król, puścić, zachwyt, krzywizna, późniejsza, przebudować, husyta, bezpowrotna, Polska, Warszawa
UWAGA!
Pamiętajcie, że słowa mogą się różnić (np. być wyrazem pochodnym lub zostać odmienione)!
środa, 16 maja 2018
środa, 18 kwietnia 2018
Notatka do "Dziadów"
wtorek, 17 kwietnia 2018
Słownictwo staropolskie dla klasy VII
Teraz czas na "Dziady" Adama Mickiewicza. Dla chcących lepiej rozumieć:
wtorek, 27 marca 2018
Dla klasy II
UCZEŃ AKADEMII WELTONA (wybrany spośród głównych bohaterów)
Moja szkoła jest................................................................
W szkole nie podoba mi się....................................................
Uczę się.................................................................
Na lekcji zachowuję się.....................................................
W stosunku do nauczycieli................................................
W stosunku do rodziców....................................................
W czasie wolnym........................................................
Moje plany na przyszłość zależą od....................................
Chciałbym, żeby........................................
UCZEŃ WSPÓŁCZESNY (czyli Ty)
Moja szkoła jest................................................................
W szkole nie podoba mi się.......................................................
Uczę się.................................................................
Na lekcji zachowuję się.....................................................
W stosunku do nauczycieli................................................
W stosunku do rodziców....................................................
W czasie wolnym........................................................
Moje plany na przyszłość zależą od....................................
Chciałbym, żeby..........................................
piątek, 2 marca 2018
wtorek, 16 stycznia 2018
Wędrówka Małego Księcia okiem drugoklasistów
Jestem najzupełniej przekonana, że każda podróż czegoś uczy (podróż w znaczeniu dosłownym i metaforycznym). Jeśli nawet nie poznamy nowych miejsc i nowych ludzi - to dowiemy się czegoś o sobie.
Potraktujcie wędrówkę Małego Księcia jak własną, jego spotkania - jak własne. Z jego podróży - śledząc ją - możecie się wiele dowiedzieć, pod warunkiem, że będziecie mieli oczy otwarte jak on.
IIb
poniedziałek, 4 grudnia 2017
Wyniki konkursu mitologicznego!

Po trzech spotkaniach dotarliśmy do finału konkursu mitologicznego, który miał miejsce w ubiegły czwartek w budynku przy ulicy Wyzwolenia.
Zacznę od wyników, właśnie je mozolnie obliczyłam: zsumowałam wyniki procentowe ze wszystkich etapów, wyciągnęłam średnią i oto poznałam laureatki.
W kategorii szkoły podstawowej - zostaje nią Patrycja P. z klasy VIc, uzyskując 56,34% punktów możliwych do zdobycia.
W kategorii gimnazjum i klas VII: Justyna S. z klasy trzeciej gimnazjum, uzyskując 87,22% możliwych do zdobycia punktów - tym samym Justyna zostaje zwyciężczynią całego konkursu.

Serdecznie gratuluję w imieniu swoim i współorganizatorek konkursu. Krótko o przebiegu napiszę niebawem, szczegółowe wyniki możecie poznać u p. Marty lub u mnie.
czwartek, 30 listopada 2017
Środki stylistyczne dla IIA!
Poniżej zamieszczam omówione dziś środki stylistyczne, tylko z tego zakresu będzie kartkówka. Na kartkówce mogę również poprosić o wskazanie przykładu z "Reduty Ordona". Tekst dostarczę.
Możecie go również znaleźć tutaj: REDUTA ORDONA A. Mickiewicza
Fiszki poniżej. Żeby otworzyć zestaw na cały ekran - wystarczy kliknąć: "Zobacz ten zestaw do nauki" pod fiszkami.
Możecie go również znaleźć tutaj: REDUTA ORDONA A. Mickiewicza
Fiszki poniżej. Żeby otworzyć zestaw na cały ekran - wystarczy kliknąć: "Zobacz ten zestaw do nauki" pod fiszkami.
sobota, 4 listopada 2017
Przed nami "Zemsta" :)
Zgodnie z obietnicą zamieszczam pytania, na podstawie których przeprowadzimy klasowy konkurs znajomości lektury. Pytania podzieliłam na trzy części, możecie przygotować się do konkursu w kilku etapach (systematyczność jest ważna :)). Pytania możecie wydrukować.
I jeszcze coś dodatkowego:
Poniżej tablica, na której możecie zapisywać Wasze wątpliwości dotyczące lektury. Anonimowo. Wystarczy kliknąć dwukrotnie w MUR i wpisać treść. Możecie użyć również różowego kółeczka :)
Jeśli chcecie zobaczyć całą tablicę, możecie przesuwać suwakami albo skorzystać z linku pod tablicą.
Sprawdzajcie, bo być może będziecie mogli udzielić komuś odpowiedzi, sami również rozwiać własne wątpliwości. Ja również będę często "zerkać" :)
Wystarczy kliknąć link TUTAJ.
Druga część pod tym linkiem: TUTAJ
A trzecia TUTAJ
Zasady przeprowadzenia konkursu przedstawię Wam już w czasie lekcji.I jeszcze coś dodatkowego:
Poniżej tablica, na której możecie zapisywać Wasze wątpliwości dotyczące lektury. Anonimowo. Wystarczy kliknąć dwukrotnie w MUR i wpisać treść. Możecie użyć również różowego kółeczka :)
Jeśli chcecie zobaczyć całą tablicę, możecie przesuwać suwakami albo skorzystać z linku pod tablicą.
Sprawdzajcie, bo być może będziecie mogli udzielić komuś odpowiedzi, sami również rozwiać własne wątpliwości. Ja również będę często "zerkać" :)
poniedziałek, 30 października 2017
MITOLOGIA OBECNA ZAWSZE I WSZĘDZIE
Jeśli tu jesteście, znaczy, że przynajmniej przeczytaliście informację o konkursie, a tu już coś :)
![]() |
POZIOM I |
Z mitologią macie do czynienia prawie codziennie, choć może nie do końca jesteście tego świadomi. Kiedy jednak nieco się o niej wie - znacznie więcej można zrozumieć, więcej znaczeń odczytać z wielu codziennych informacji. Stąd pomysł na konkurs: może udział w nim i trochę rywalizacji zachęci Was do poszukiwań...
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas szóstych i siódmych SP 28 a także drugich i trzecich gimnazjalnych.
Zakres konkursu przedstawiam na zamieszczonych obok chmurach słów. Wpisałam wewnątrz nich imiona postaci mitologicznych - wszystkie zadania konkursowe będą ich dotyczyły. ZAKRES MOŻECIE ZNALEŹĆ RÓWNIEŻ TUTAJ
![]() |
POZIOM II |
Konkurs zostanie przeprowadzony w trzech etapach. Na każdym z nich rozwiążecie test złożony z kilkunastu pytań. Będą one oparte na wiedzy o postaci, niektóre będą zawierały cytaty z Mitologii Jana Parandowskiego, dołączę również zdjęcia rzeźb czy współczesnych dzieł sztuki nawiązujących do mitologii.
Do kolejnego etapu przejdą uczniowie, którzy osiągną określony pułap punktów lub znajdą się w przewidzianej do kwalifikacji liczbie uczniów (decyzja zależna będzie od ilości chętnych i poziomu ich wiedzy). Poinformuję Was o tym, kiedy zostanie zamknięta lista chętnych. Pierwszy etap konkursu będzie miał formę pisemną (test składał się będzie w większości z zadań zamkniętych, zadań z lukami, zadań polegających na łączeniu). Kolejny etap zawierał będzie podobnie zbudowane zadania, ale przeprowadzę go korzystając z aplikacji, dzięki której od razu będzie wiadomo, kto najlepiej poradził sobie z zadaniami. W podobnej formule przeprowadzę finał.
Lista uczniów, którzy zakwalifikują się do kolejnego etapu oraz lista laureatów zamieszczone zostaną tutaj, na blogu. Zakwalifikowanych poinformuję również za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Informacje o konkretnych wynikach, komentarz do prac oraz testy dostępne będą u organizatora (czyli u mnie).
TERMINY POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW:
14 listopada,
![]() |
POZIOM III |
21 listopada,
28 listopada (finał)
ZAPISY: chęć udziału w konkursie możecie zgłosić u swojego polonisty lub u mnie (osobiście lub wykorzystując e-dziennik) do 10 listopada.
Wiedzę możecie czerpać oczywiście z różnych źródeł. Pamiętajcie jednak, by zawsze upewnić się co do ich wiarygodności. Możecie to zrobić zwracając np. uwagę, kto podpisał się jako autor wpisu, z jakiej strony korzystacie, czy jest to serwis rekomendowany przez instytucję czy przez anonimowego twórcę. Wreszcie: warto porównać co najmniej dwa źródła. Zadania testowe i klucz odpowiedzi oparte będą na opracowaniach Zygmunta Kubiaka i Jana Parandowskiego.
Subskrybuj:
Posty (Atom)