sobota, 18 stycznia 2020

W PUSTYNI I W PUSZCZY - przez pustynię do Mahdiego (XI - XX)


David Stanley,Southern Sahara, CC BY 2.0, 
https://www.flickr.com/photos/davidstanleytravel/24154028139































ZADANIA DO ROZDZIAŁÓW XI - XX


  1. Dzieci nie pozostały w Chartum. W jakim mieście się zatrzymały?
  2. Na jednej z ulic dzieci spotkały Greka. W jaki sposób je wspomógł?
  3. W czasie pobytu w mieście Staś i Nel po raz pierwszy zobaczyli Mahdiego. Mieli też okazję posłuchać jego “nauki”. Czym Mahdi przekonywał do siebie ludzi?
  4. Kto umówił spotkanie dzieci i Mahdiego? 
  5. Jakie wskazówki otrzymał Staś przed spotkaniem z prorokiem?
  6. O co zapytał Mahdi Stasia?
  7. Jak swoje zdanie uzasadnił Staś?
  8. Jaką karę wyznaczył Mahdi dzieciom?
  9. Staś i Nel głodowali podczas pobytu w Omdurmanie. Ktoś poradził złośliwie Stasiowi, żeby żebrał o jedzenie. Kto?
  10. Staś spotkał na jednej z ulic misjonarza. Co najcenniejszego od niego otrzymał? 
  11. Staś szukał sposobu zdobycia pożywienia. Co poza żebraniem robił?
  12. Kiedy zapadła decyzja o wyjeździe, Idrys został w Omdurmanie. Dlaczego?
  13. Przed samym odjazdem dzieci odwiedził Grek. Po co przyszedł?
  14. *W jaki sposób “podstępnie” zadbał o bezpieczeństwo dzieci podczas podróży?
  15. Czyją opiekę zapewnił dzieciom Grek? 
  16. Dlaczego Grek - mimo złości na Stasia - pomagał dzieciom?
  17. Kim jest Kali? 
  18. Po trzech tygodniach od wyjazdu wydarzyło się coś bardzo smutnego, zwłaszcza dla Nel. Co?
  19. Kim była Mea? Dlaczego dołączyła do dzieci?

W PUSTYNI I W PUSZCZY - porwanie (VI - X)


Peter Dowley, The start of the camel trail, CC BY 2.0, https://www.flickr.com/photos/pedronet/3204843564

ZADANIA DO ROZDZIAŁÓW VI - X

  1. Sprawdź, dlaczego poszukiwania rozpoczęto w dużym opóźnieniem. Co robili ojcowie od momentu niepojawienia się dzieci w umówionym czasie?
  2. Po co Nel miała rzucać rękawiczki? 
  3. Za co Gebhr uderzył Nel?
  4. Kto i dlaczego powstrzymał Gebhra przed pobiciem Stasia?
  5. Staś przekonywał Idrysa do czegoś. Do czego? Jakimi argumentami chciał go przekonać?
  6. Co udało się Stasiowi wynegocjować z Idrysem dla małej Nel na czas podróży?
  7. Arabowie są przesądni. Jakiego znaku na pustyni się przestraszyli?
  8. Do dzieci dołączył Saba. Arabowie bali się, że pies będzie zwracał uwagę ludzi. Dlaczego go nie zabili?
  9. Jaką niebezpieczną sytuację przeżyli bohaterowie na pustyni?
  10. Co to sztucer?
  11. Staś zbudził się wcześniej i zobaczył okazję do przejęcia broni. Jakie możliwości działania rozważał? 
  12. Dlaczego plan się nie powiódł? 
  13. Jaką karę Beduini zamierzali wymierzyć Stasiowi?
  14. Kto zapobiegł wymierzeniu kary?

    kadr z filmu W pustyni i w puszczy w reż. G. Hooda, 2001r.

piątek, 17 stycznia 2020

W PUSTYNI I W PUSZCZY (I - V)

upyernoz, Sahara Shadows, CC BY 2.0, https://www.flickr.com/photos/upyernoz/8302899



Przed Wami pierwsza część pytań konkursowych. Na początek rozdziały 1-5, w takich częściach będę Wam je publikować. Przesłałam też link dziennikiem. Możecie wstawiać odpowiedzi i wzajemnie je sobie sprawdzać.




ROZDZIAŁY I - V




  1. Gdzie urodził się Staś?
  2. Słowo “Stes” oznaczało Stasia. P/F
  3. Czy mama Stasia była Francuzką?
  4. Wiek Stasia to 13/14/17 lat.
  5. Wiek Nel to 7/8/9 lat.
  6. Nel straciła mamę w wieku 2/3/4 lat. 
  7. Zarówno p. Rawlison jak i p. Tarkowski byli wdowcami. P/F
  8. Kim była Dinah?
  9. Staś znał wiele języków? W jaki sposób uczył się arabskiego i afrykańskich?
  10. Skąd wzięło się określenie “dziecko pustyni”? Kogo dotyczyło?
  11. W rozdziale pojawia się rok. Znajdź go. 
  12. Kim była p. Olivier?
  13. Jak miał na imię p. Tarkowski?
  14. Gdzie rozgrywają się pierwsze wydarzenia? 
  15. Gdzie mieli jechać inżynierowie? Jaki był cel ich wyjazdu?
  16. Dlaczego zdecydowali się wziąć dzieci, ale nie pojechali wspólnie?
  17. W czasie kolacji do p. Rawlisona przyszła Fatma. O co prosiła inżyniera?
  18. Jak zareagowała na prośby Fatmy Nel?
  19. Idrys i Gebhr byli krewnymi Fatmy. P/F
  20. Co spowodowało, że dzieci wyjechały z Port-Saidu bez p. Olivier?
  21. Kogo Staś i Nel spotkali w pociągu? 
  22. Od kogo Nel dostała Sabę?
  23. Saba był bardzo łagodnym psem. Nerwowo zareagował tylko na dwie osoby. Na kogo?
  24. W rozdziale V znalazła się dokładna informacja o czasie akcji. Spróbuj ją znaleźć.
  25. Chamis nie pokazał listu od efendi. Jak wyjaśnił, że go nie ma?
  26. Staś miał wiele wątpliwości w sprawie wyjazdu. Wskaż co najmniej trzy sprawy, które go dziwiły. Jak wyjaśniał je Chamis lub sam Staś sobie tłumaczył?
  27. Co oznaczał okrzyk: Yalla! - w jaki sposób zmienił on sytuację dzieci?


W PUSTYNI I W PUSZCZY - START

Ferie, ferie...  A po feriach po krótkim oddechu - stratujemy z lekturą. Od czasu do czasu wrzucę Wam tu kilka zadań do sprawdzenia siebie. 
Będę też wstawiała pytania, na których oparty będzie konkurs znajomości lektury. 

Na początek link do tekstu powieści (pokazywałam Wam na lekcji, jak z niego skorzystać). 

Nie zrażajcie się nieco długimi czasami opisami, spróbujcie przeżyć ze Stasiem i Nel ich naprawdę niezwykłe przygody. 

Miłej lektury :)

LINK DO LEKTURY


A tu jeszcze "WISIELEC"

wtorek, 10 grudnia 2019

Dyktando CHŁOPCY Z PLACU BRONI

sąsiad, sprzedawca, wschodni, który, , bezczelny, wprost, sposób, podniósł, wypuścić, więźniowie, zanurzać, ruchliwy, hałaśliwy, powóz, tramwaj, wśród, należy, ścieżki, przykład, najdroższa, herbata, Azja, zbójcy, dłużej, wybuchnął, już, mówić, krzywy, jeżeli, pójść, wokół, duże, ciężkie, przewozić, podjeżdżać, trzask, otwór, struga, krzyk, przygotować, każdy, przewodniczący, wrzucić, Nemeczek, natychmiast, spoważnieć, również, odważny, spojrzenie, wychylić, chwasty, rozejrzeć, dostrzec, schodzić, wzgórze, krzewy, leżeć, chłopcy, strażnik, stróż, Ogród Botaniczny, dół, ostrożnie, ruiny, przerażenie, pojedynczy, znaleźć, wstrzymać, przesunąć, kryjówka, położyć, budka, chwycić, odepchnąć, łódź, brzeg,ciężki, gładka, powierzchnia, bezszelestnie, zanurzać, pióra, chwila, dziób, dotknąć, pośpiech, ląd, natychmiast, krzaki, sukces, kłótnia, włócznia, położony, miód, wskazówka, honor, sekretarz, skarżyć, poważna sprawa,
*ni stąd, ni zowąd, nie może, schować się, wśliznąć się, w głąb,

Dyktando HOBBIT

dwukrotnie, zmierzać, krasnolud, przekonanie, moment, herbata, zbliżać, rzeczywistość, uprzejmość, zamierzenie, marzenie, narzędzia, górski, gospodarz, spóźnienie, uniżenie, przerażenie, ochoczo, chętnie, spiżarnia, przyjaciele, rozżarzone, półka, strzała, przelatywać, rozchmurzyć,
z powrotem, wystrzelić, echo, rzeźbiony, drzewo, puchar, schronienie, mistrz, smażone, kompania, spóźnienie, użytek, orzeł, ludzki, przeznaczenie, sąsiad, wschodni, który, bezczelny, wprost, sposób, podniósł, wypuścić, więźniowie, zanurzać, ruchliwy, hałaśliwy, wśród, należy, ścieżki, przykład, najdroższa, zbójcy, chusteczka, przodkowie, trucht, najróżniejsze, przeprawa, legenda, olbrzym, grzbiet, humor, żywność, łup, wkrótce, podróż, przełęcz, żałować, wieczór, szlachetność, księżycowe, Samotna Góra, Mroczna Puszcza, nadbrzeże, różdżka, wyobrażenie, ostrze, obnażony, potężny, bohater, znużenie, porównanie, ostrzeżenie, wędrówka, żaden, rzadki, niegodziwy, humor, harmider, węch, zmierzch, jeżeli, pójść, wokół, przesunąć, kryjówka, położyć, *ni stąd, ni zowąd, w głąb,

wtorek, 26 listopada 2019

Środki stylistyczne

Podczas omawiania kolejnych tekstów - coraz więcej potraficie zauważyć, rozpoznać coraz więcej sposobów, z jakich korzystają autorzy, opowiadając, przekazując swoje spostrzeżenia.

Zebrałam dla Was kilkanaście środków stylistycznych, o których już rozmawialiśmy. Zawisną jutro w naszej sali, ale mając je też tutaj - będziecie mogli powtarzać częściej :)

I finał :)

Arild Finne Nybø, Viking swords, CC BY-SA 2.0
77. Co oznacza nazwa: Esgaroth?
78. Jak miał na imię dowódca oddziału łuczników?
79. Jak zareagował zarządca miasta w momencie ataku Smauga?
80. Jaką rolę w walce ze smokiem odegrał drozd? 
81. Co dawało Bardowi prawo do objęcia władzy w Dale? 
82. Jaki kolor miała ostatnia strzała - ta, od której zginął Smaug? 
83. W jaki sposób zarządca miasta uchronił swoje stanowisko w sytuacji, kiedy lud chciał pozbawić go władzy?
84. Co stało się z ciałem smoka?
85. Ile dni po śmierci smoka armia ludzi i elfów wkroczyła na “ziemię smoka”?
86. Kto rozumiał mowę kruków? 
87. Kim był Roak? 
88. Jakie argumenty przytoczył Bard, domagając się części skarbu? 
89. W jaki sposób Thorin odpowiedział na żądania Barda? 
90. Jaką część skarbu miał otrzymać Bard?  
91. Dlaczego Bilbo przeszedł potajemnie do obozu wroga? 
92. Kogo spotkał w obozie Barda?
93. Od kogo Thorin dowiedział się o “zdradzie” Bagginsa?
94. Jak Bilbo uzasadnił swoje prawo do posiadania i rozporządzania klejnotem? 
95. Uczuciem, które towarzyszyło wielu spośród krasnoludów w czasie negocjacji z Thorinem, był wstyd. Z czego wynikał?
96. W jaki sposób Thorin przyspieszył marsz i przybycie Daina pod Samotną Górę?
97. Kto w Bitwie Pięciu Armii stanął przeciwko sobie? Wymień skład jednej ze stron. 
98. Jak kończy się znajomość Thorina i Bilba?
99. Jaką rolę w bitwie odegrały orły?
100. Kto wyniósł Thorina z pola walki?
101. Gdzie spoczęło ciało Thorina? 
102. Co stało się z Orkristem? 
103. Nie wszyscy sporód krasnoludów przeżyli bitwę. Kto zginął? W jakich okolicznościach? 
104. Do ilu skrzyń Bilbo zapakował swoją część skarbu?
105. Z kim Bilbo wracał? (wymień co najmniej dwóch towarzyszy)
106. Określ jak najdokładniej czas, kiedy Bilbo wraz ze swoim towarzyszem dotarli do domu Elronda.
107. Jaką sytuację Bilbo zasatał po powrocie do Shire? 
108. Nad czym pracował Bilbo, kiedy przybyli niespodziewani goście? 
109. Czym była “smocza choroba”?

poniedziałek, 25 listopada 2019

To runda trzecia :)

Mark Giles, Barrels, CC BY-NC-ND 2.0

51. Jakie ostatnie wydarzenie pamiętał krasnolud, który wpadł do czarnej wody?
52. Co śniło się śpiącemu krasnoludowi?
53. Dlaczego bohaterowie zboczyli z wyznaczonej ścieżki? 
54. W jakiej sytuacji Bilbo nazwał swój mieczyk? Jak?
55. Który z krasnoludów stracił brodę? Jak do tego doszło?
56. Co stało się z Thorinem, kiedy odłączył się od drużyny?
57. Jakie informacje próbował wydobyć od Thorina król elfów?
58. W jaki sposób krasnoludowie uciekli z pałacu elfów?
59. Jak Bilbo wydostał się z pałacu króla elfów?
60. Kim byli Jezioranie? 
61. Jak długo trwała podróż w beczkach? 
62. Jaka pora roku trwała w czasie, kiedy drużyna dotarła pod Samotną Górę? 
63. Jakiego ptaka zobaczył Bilbo, obserwując kamień przed tajemnym przejściem?
64. Kto nosił klucz do wrót tajemnego przejścia?
65. Kiedy Bilbo po raz pierwszy zobaczył smoka, skojarzył go z innym znanym sobie zwierzęciem. Jakim?
66. Jaki drogocenny przedmiot wyniósł Bilbo po pierwszej wizycie u Smauga? 
67. Rozsierdzony Smaug opuścił górę, aby zemścić sie na złodzieju. W jaki sposób bohaterowie uniknęli spalenia żywcem?
68. Jakie tytuły podał Smaugowi Bilbo, kiedy przedstawiał mu się podczas rozmowy? Wymień trzy.
69. Skąd Smaug wiedział ponad wszelką wątpliwość, że Bilbo jest “w zmowie” z krasnoludami?
70. “Nigdy nie kpij z żywego smoka” - czyje to słowa? Dlaczego zostały wypowiedziane?
71. Co pozwoliło hobbitowi dostrzec słaby punkt smoka? 
72. Czym była diamentowa kamizelką, o której mówił Smaug? 
73. O czym mówiono: “Serce Góry”?
74. Kto ostrzegł drużynę przed niespodziewanym atakiem Smauga (tym, w czasie którego zniszczone zostało tajemne wejście)?  
75. Gdzie biło źródło rzeki Bystrej? 
76. Co oprócz zniszczonych mebli znajdowało się w sali królewskiej?