poniedziałek, 30 maja 2016

Przerosło nasze oczekiwania!

      23 maja miało miejsce spotkanie podsumowujące dwa projekty w mojej szkole. Drugi z nich to projekt CEO (oczywiście!) Opowiem ci o wolnej Polsce, za którym w dużej mierze byłam odpowiedzialna.
Powiem, że plany mieliśmy nieco skromniejsze, spotkanie również miało być nieco bardziej kameralne, ale oczekiwania i zaangażowanie "wymknęły się spod kontroli" :) Pozytywnie rzecz jasna :)

Całą relację można przeczytać i obejrzeć na redakcyjnym blogu, czyli klikając w linki poniżej.


SPOTKANIE
EFEKTY PROJEKTU 

Na swoim blogu zamieszczę tylko to zdjęcie. To był cudowny moment: goście zadowoleni, pogrążeni w rozmowach międzypokoleniowych przy kawie, a my... odetchnęliśmy :)

poniedziałek, 9 maja 2016

Trzecie spotkanie sieci


Zapraszam na trzecie (ostatnie w tym roku szkolnym) spotkanie sieci edukacji medialnej. Z mnóstwa tematów, jakie warto byłoby poruszyć (ciągle sprawdza się u mnie omawiane na ostatnim spotkaniu ROZPROSZENIE: ciągle tyle interesujących spraw i tematów, że nie wiadomo, od czego zacząć!) wspólnie wybraliśmy kampanię społeczną jako temat główny, dlatego tym razem spotkamy się również z zaproszonym gościem: Maciejem Westerowskim. Wspólnie chciałabym omówić również, jak z kampanii społecznej można stworzyć projekt uczniowski.
Chwilę poświęcę na pracę w chmurze (pod kątem pracy redakcyjnej on-line) oraz wybranym narzędziom tworzenia i publikowania gazetek on-line. Zapowiadałam również temat manipulacji w mediach, więc kilka zdań (i materiałów) na ten temat przygotowałam.

Termin: 16 maja, jak ostatnio: 16.00, WOM, ul. Legionów (spotkanie może potrwać ok. 2 godziny)



czwartek, 28 kwietnia 2016

Czas na porządki: BLENDSPACE

Jedno z moich ulubionych narzędzi. Pomaga mi porządkować materiały, jakie znajdę w sieci i jakie sama stworzę. Nie trzeba wiele o nim pisać: tutorial został stworzony w Pracowni 2.0 Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Wstawiam część pierwszą, ale po kliknięciu w ikonę YouTube w lewym dolnym rogu - traficie na kolejne części.



I jeszcze przykładowy materiał zebrany przeze mnie: przykład dotyczący Skąpca Moliera. Jest obszerny, na potrzeby konkretnej lekcji mogę wybrać tylko niektóre "kafelki":

Podwójna skuteczność: TEDEd

Podwójna skuteczność, czyli film edukacyjny i opracowanie nauczyciela dobrane do potrzeb danej klasy, poziomu edukacyjnego, oparte o własne pomysły i zasoby.

Wszyscy znamy konferencje TED. Podobne zasoby zawiera serwis TEDEd: materiały filmowe, animowane prezentacje. Nowością jest to, że można na podstawie tych zasobów tworzyć własne.

Każda z naszych lekcji składa się ze stałych elementów:

  • krok pierwszy to obejrzenie filmu
  • krok drugi - to zadania (stworzone przez nas) odnoszące się do treści filmu (bardzo dobre jest to, że udzielenie błędnej odpowiedzi odeśle ucznia do wybranego fragmentu filmu)
  • krok trzeci to pogłębienie: tu dodać można powiązane materiały
  • wreszcie: krok trzeci to otwarcie dyskusji, postawienie pytania "badawczego". 

Materiał, który świetnie pokazuje, jak zrobić lekcję zamieszczam poniżej. Jest to obszerniejszy materiał: interesujący mnie fragment między 9 a 25 minutą:



I materiał dotyczący zjawiska "fałszywego obiegu informacji":
Jak rozpowszechniają się fałszywe informacje? - Noah Tavlin

Aktywne oglądanie materiału filmowego dzięki ZAPTION

Zaption pozwala na stworzenie materiału edukacyjnego opartego na materiale filmowym: np. znalezionym w serwisie YouTube.
Film można "przyciąć", wybierając odpowiednie fragmenty, można dodawać do niego wybraną zawartość, nie ingerując w sam materiał filmowy: wstawiać zadania, pytania, rysunki na ekranie itp.

Krótki materiał dotyczący możliwości ZAPTION (co prawda w języku angielskim, ale narzędzie jest na tyle intuicyjne, że - mam nadzieję - tutorial okaże się przydatny):





Podobnie bardzo przydatny tutorial Klisty Rader:





Na koniec jak zwykle mój krótki materiał, tym razem dotyczący tworzenia map myśli. Wykorzystuję go zwykle przed lekcją, aby w czasie spotkania z uczniami móc już tworzyć mapy, opierając się na wiedzy, jaką zdobędą, oglądając wcześniej otrzymany materiał.

Bezpośredni link: http://zapt.io/t9wwupnv

Teatr antyczny w EDUCREATIONS

Narzędzie, które pozwala nagrywać krótkie "wykłady", czyli prezentacje dla uczniów wykorzystujące obraz i nasz głos.
Logowanie jest konieczne, ale dzięki temu mamy nasze lekcje w jednym miejscu (utrwalone, do ponownego wykorzystania).

1) Rozpoczynamy od stworzenia nowej lekcji (New Lesson)


2) Następnie na każdy "ekran" trzeba wgrać zdjęcie lub slajd prezentacji Power Point zapisany w formacie JPEG.












3) Kiedy "wgrane" są już wszystkie potrzebne do prezentacji zdjęcia/slajdy wybieramy przycisk: Record i od tego momentu nasz komentarz nagrywa się automatycznie, tak jak każdy nasz ruch na zdjęciach. Z lewej strony nad zdjęciem umieszczone są przyciski kolorów, gumka. Można z ich pomocą "rysować" na zdjęciu, wskazując to, co istotne z punktu widzenia treści prezentacji.


4) Wreszcie: koniecznie trzeba zapisać nagraną lekcję, wcześniej jednak warto sprawdzić, czy wszystko jest dobrze (korzystając z polecenia: PREVIEW).


Gotowy materiał wysyłamy uczniom, wykorzystujemy na lekcji lub osadzamy na blogu:



Jeśli chcemy opublikować materiał: zdjęcia pobrane z sieci muszą być opatrzone właściwą licencją i dobrze opisane.

niedziela, 31 stycznia 2016

Myśl, zanim klikniesz!

W sieci zostawiasz ślady.




Warto wiedzieć, gdzie i w jaki sposób zdradzasz innym informacje o sobie:



Posłuchaj również o tym, czym jest PROFILOWANIE:

piątek, 29 stycznia 2016

Kilka ważnych uwag o... KREATYWNOŚCI

Prezentacja, jaką Wam przedstawiam to zbiór kilku skojarzeń, wniosków, danych i rad na temat KREATYWNOŚCI. Nie wyczerpuje to oczywiście tematu - jest tylko sposobem na rozpoczęcie dyskusji o tym, że warto być kreatywnym szczególnie, kiedy pracujecie z zasobami internetowymi. 

Niech to będzie zachętą do rezygnacji z działania: KOPIUJ - WKLEJ. 

czwartek, 28 stycznia 2016

KREATYWNOŚĆ

KREATYWNOŚĆ to umiejętność, która nie tylko jest ważna bez względu na wiek i wykonywany zawód, ale także jest umiejętnością, którą można DOSKONALIĆ. To chyba ważna informacja :)

Przejrzyjcie infografikę :)

poniedziałek, 25 stycznia 2016

Kolejne możliwości

I znów mamy nowe narzędzie :) Tym razem z 1b pracujemy nad Bajkami I. Krasickiego i wykorzystujemy przy tym POPPLET. Maks pomagał dziś tworzyć mapę na zajęciach, jutro zastąpią go kolejne osoby, które pracując w grupie medialnej MEDIASPOŁECZNICY nauczyli się takie piękne mapki myśli tworzyć.
Wstawiam link już, ale mapka jutro jeszcze się rozrośnie :)