sobota, 20 października 2012

P. COELHO "ALCHEMIK" - CYTATY


[fot: Aart Hilal/CC/Flickr
     Opowieść o tajemniczym spotkaniu Santiago z Królem Salem, o ich rozmowie, Własnej Legendzie, największym kłamstwie świata... Historia podróży Santiago po Afryce, czyli o zdobywaniu doświadczenia, wiedzy, poznawaniu siebie. "Alchemika" P. Coelho można opisywać różnie, ponieważ każdy może znaleźć w książce coś, co wyda się ważne...
     Zapisałam dla Was kilka fragmentów, które moim zdaniem warto rozważyć. Wasze zadanie polegać będzie na tym, aby wybrać dwa cytaty i przygotować plan wypowiedzi na ich temat z odwołaniem do innych lektur poznanych w gimnazjum (lub własnych). Proszę, aby wypowiedź zawierała Wasze zdanie na temat problemu ujętego w omawianym przez Was fragmencie-aforyzmie (jak to bywa w rozprawkach :))


1. Kto wie? Może Bóg stworzył pustynię po to tylko, żeby człowiek mógł się radować widokiem palm?
2. To właśnie lęk przed porażką nie pozwolił mi dotąd podjąć Wielkiego Dzieła.
3. Kiedy się kocha, wszystko dookoła nabiera coraz głębszego sensu.
4. Pragnę poznać przyszłość, ponieważ jestem człowiekiem. A człowiek żyje dla swojej przyszłości.
5. Jeśli są to rzeczy dobre [przyszłość - przyp. A.J.], to będą miłą niespodzianką – powiedział wróżbita. – A jeśli są to rzeczy złe, będziesz cierpiał zanim nadejdą.
6. Jeśli szanujesz dzień teraźniejszy, możesz go uczynić lepszym. A kiedy ulepszysz teraźniejszość, wszystko to, co nastąpi po niej, również stanie się lepsze.
7. Zło nie jest tym, co wchodzi do ust człowieka – powiedział Alchemik. – Zło jest tym, co z nich wychodzi.
8. Nie mów nic – przerwała mu Fatima. – Kocha się za nic. Nie istnieje żaden powód do miłości.
9. Bo tam, gdzie będzie twoje serce, będzie i twój skarb.
10. Zawsze mamy możliwość robienia tego, o czym tak naprawdę marzymy.
11. Nadchodzi taka chwila, kiedy tracimy całkowicie panowanie nad naszym życiem i zaczyna nami rządzić los. W tym tkwi największe kłamstwo świata.

Wszystkie cytaty pochodzą z: P. Coelho, Alchemik, wyd. Drzewo Babel, Warszawa 2010

czwartek, 18 października 2012

DYKTANDO DLA KLASY TRZECIEJ

     W nadchodzącym tygodniu planuję przeprowadzenie dyktanda dla klasy trzeciej. Będzie dotyczyło zasad pisowni ó/u, rz/ż, ch/h oraz pisowni ę/en, ą/on. Pojawią się też wyrazy zakończone na -sja, -cja, -ia oraz nazwy własne, które - jak pamiętacie - należy pisać wielką literą :)
     Poniżej zamieszczam listę wyrazów, które mogą pojawić się w tekście dyktanda. Oczywiście niekoniecznie będą miały dokładnie taką formę - pamiętajcie, że podlegają odmianie, a to oznacza, że mogą pojawić się trudności w ich zapisie. Dotyczy to m.in. -ę i -ą jako końcówki w odmianie przez przypadki i przez osoby: np. torebką, widzę, torebkom itp.
    Do testu dyktanda dołączę też kilka zadań sprawdzających teoretyczną znajomość zasad. Mogą one mieć formę zadań wielokrotnego wyboru (a,b,c,d) lub zadań z luką (trzeba uzupełnić informację). Dyktando przeprowadzę po środowych zajęciach fakultatywnych, więc jeśli chcecie poćwiczyć - zapraszam :)



męka, wrzesień, obejrzeć, dostrzec, Wielka Brytania, zauważyć, ukryć, okruchy, dżem, samopoczucie, głupi, koszmar, skrzydło, mur, przykleić, niewyobrażalnie, tortury, spuchnięty, niepokój, że, pęknięty, mózg, pasja, dyżur, dłuższy, chichoty, pielęgniarka, który, współpraca, lekarz, część, oświadczenie, uczulenie, obrzęk, może, wąchać, próba, położyć, słuchawka, Bożena, chcieć, żałosny, uprosić, żeby, puścić księżniczka, mój, odrażający, przechodzić, uczucia, leżeć, półmrok, łoże, rozważać, sytuacja

środa, 3 października 2012

PROJEKT SZKOŁA Z KLASĄ 2.0



   W tym roku szkolnym realizujemy ogólnopolski projekt SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Zadania, jakie chcemy wykonać, związane są przede wszystkim z wykorzystywaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w naszej i Waszej codziennej pracy.

W tym roku chcemy skoncentrować naszą uwagę na tym, jak mądrze i twórczo posługiwać się m.in. internetem, programami komputerowymi, telefonem... Jakie narzędzia wykorzystać w edukacji.

Chcemy Was zaprosić do współpracy, bo widzimy, ile wiecie na ten temat i jakie nabyliście już umiejętności. Naszym celem jest m.in. wspólne tworzenie materiałów edukacyjnych i dzielenie się nimi, co na pewno przede wszystkim Wam się przyda .

Jednym z głównych zadań będzie stworzenie szkolnego KODEKSU 2.0, czyli zbioru zasad określających sposób wykorzystywania TIK w naszej wspólnej codziennej pracy. Dlatego właśnie w najbliższym czasie i Wy, i nauczyciele i rodzice weźmiecie udział w ankiecie związanej z TIK, poproszę Was o udział w dyskusjach klasowych na temat wybranych problemów wymagających rozwiązania w naszej szkole. Wasi przedstawiciele będą wspólnie z rodzicami i nauczycielami uczestniczyć w debacie szkolnej. Wszystko po to, aby bezpieczniej, skuteczniej i rozsądniej wykorzystać możliwości, jakie mamy.

Pracy przed nami dużo, ale mam nadzieję, że będzie się sporo działo i że stworzymy Wam okazję do tego, abyście mogli „błysnacJ.

Więcej informacji znajdziecie na stronie organizatora i stronie blogów uczniowskich. 

Warto kliknąć

Szkołę tworzą ludzie,

z narzekania i marudzenia nie wynika nic: trzeba działać, dlatego zapraszam do współpracy tych z Was, którzy potrafią wykorzystać komputer (i inne narzędzia) do czegoś więcej niż gry i „gadanie” J.


Powyżej w zakładce KONTAKT znajdziecie mój adres. Piszcie, w jaki sposób moglibyście dodać coś własnego do projektu.   

Koordynator projektu: Anna Wójcik-Jachowicz

poniedziałek, 17 września 2012

PIERWSZE ZADANIE: OPOWIADANIE


      Przed Wami pierwsze poważne zadanie pisemne: opowiadanie. W czasie lekcji wstępnie omówiliśmy, jak zrealizować temat Waszej pracy. Warto jednak przypomnieć jeszcze raz to, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę:

1) zaplanuj treść: zbuduj plan ramowy (najważniejsze wydarzenia) i plan szczegółowy (czyli wszystkie mniej istotne, ale ciekawe zdarzenia)

2) to Ty decydujesz o kolejności opowiadania, ale pamiętaj o tym, że czytelnik musi rozumieć, co się stało, dlaczego, jakie były skutki - pamiętaj zatem o logicznej kolejności opisywania wydarzeń

3) aby opowiadanie było ciekawsze - warto urozmaicić je na przykład poprzez wprowadzenie wypowiedzi bohaterów.
            Można je zacytować: (MOWA NIEZALEŻNA)
                          Bartek powiedział: "Zabierz ze sobą plecak i kompas".
                         - Zabierz ze sobą plecak i kompas - przypomniał Bartek.
            albo ująć własnymi słowami: (MOWA ZALEŻNA)
                         Bartek przypomniał Tomkowi, żeby zabrał plecak i kompas.
     
    Pamiętajcie o odpowiednim zapisie interpunkcyjnym i ortograficznym dialogu.

4) pamiętaj o tym, że pisząc opowiadanie z zastosowaniem narracji pierwszoosobowej (np. widziałem, pomyślałam,  zapytałam, przestraszyłem się), nie możesz wiedzieć o wszystkim, bo nie jesteś "w głowach"  swoich bohaterów. O niektórych wydarzeniach, o myślach i uczuciach postaci opisanych w opowiadaniu możesz dowiadywać się od nich samych lub obserwując ich zachowanie i postępowanie. Musisz zatem dokładnie swoich bohaterów opisywać i "pozwolić" im mówić (stosować dialog)

5) Twoje opowiadanie będzie bardziej interesujące, jeśli to, co opiszesz będzie szczegółowe i barwne. Pamiętaj o rzeczownikach, przymiotnikach, którymi je określisz, czasownikach, które opiszą, co się dzieje i przysłówkach, które określą okoliczności zdarzeń: na przykładzie, jaki zamieściłam obok, możesz zobaczyć zdanie pojedyncze nierozwinięte (u góry kolorem czarnym), następnie zdanie złożone (trzy orzeczenia), do którego dopisałam kilka określeń (u dołu kolorem czerwonym). Pomiędzy nimi zamieściłam listę z nazwami wykorzystanych przeze mnie części mowy.

6) zastosuj odpowiednie słownictwo. Kilka przykładów znajdziesz tutaj.
                                    

środa, 18 kwietnia 2012

ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE


    Zgodnie z zapowiedzią zamieszczam już listę związków frazeologicznych, którą w wersji drukowanej pierwszoklasiści dostaną we czwartek. Opracujcie sobie zagadnienia: znajdźcie znaczenie podanych związków - najlepiej w słowniku frazeologicznym -  przećwiczcie stosowanie ich w zdaniach i zastanówcie się, jaki typ związku reprezentują: zwrot, frazę czy wyrażenie. W razie pytań - wiecie, gdzie szukać pomocy - mój adres mailowy jest w zakładce KONTAKT...



mieć cały dom na głowie, mieć dwie lewe ręce, przeciągnąć strunę, dać komuś szkołę, ze świecą szukać, świecić oczyma, z kamienną twarzą, ugryźć się w język, mieć urwanie głowy, w czepku urodzony, (coś) weszło komuś w krew, pocałować klamkę, czuć miętę do kogoś, mieć długie zęby na coś, rwać włosy z głowy, w gorącej wodzie kąpany, robić komuś wodę z mózgu, piąte koło u wozu, kupować kota w worku, jechać na tym samym wozie, czarna owca, wsadzić kij w mrowisko, dolewać oliwy do ognia. 

środa, 14 marca 2012

SŁOWOTWÓRSTWO

Materiały na mojej stronie nie pojawiają się tak często, jak chciałabym, ale kiedy tylko mogę, tworzę coś nowego. Teraz proponuję słowotwórstwo. To prezentacja zawierająca główne zagadnienia tego działu gramatyki. Powtórzcie sobie (zwłaszcza trzecioklasiści) i sprawdźcie się :)
Miłej lektury :)
Zobacz prezentację SŁOWOTWÓRSTWO  

poniedziałek, 30 stycznia 2012

PREZENTACJE Z GRAMATYKI

W świetle najnowszych badań okazuje się, że pokolenie, do jakiego należycie, coraz gorzej radzi sobie z książką, za to bez komputera podobno nie może się obejść. Skoro tak będzie można do Was dotrzeć - spróbuję :). Co jakiś czas będę zamieszczać opracowanie zagadnień niezbyt lubianej przez Was gramatyki (pewnie się mylę:)). Korzystajcie z działu GRAMATYKA/JĘZYK lub ze spisu kategorii po prawej stronie.

wtorek, 10 stycznia 2012

Wspólnie się uda :)

Jeśli tu trafiliście, oznacza to, że chcecie wiedzieć więcej. Czas lekcji mija najczęściej szybko, nie zawsze też to, co na lekcji, odpowiada Waszym potrzebom, bo różne przecież macie zainteresowania. Stąd mój pomysł: może ten blog stanie się sposobem na to, żeby mądrze wykorzystać czas - rozwijać zainteresowania, uzupełniać wiedzę, dzielić się swoimi pomysłami. Ponieważ taką formę pracy stosuję po raz pierwszy, mam też nadzieję, że Wasze uwagi i propozycje spowodują, że "to zadziała" :)

Rozpoczynamy projekt w sieci

     Dla mnie to zupełnie nowy projekt, duże wyzwanie. Proponuje Wam coś, co z jednej strony jest dla Was pewnie codziennością (internet), z drugiej jednak czymś nowym: pewnie niewielu kojarzy internet z nauka i szkołą :).
     Chcę, żebyście mogli rozwijać Wasze zainteresowania w czasie najbardziej dla Was dogodnym. Z własnego doświadczenia wiem, że wtedy lepiej się pracuje. Internet daje takie możliwości: będziecie mogli korzystać z tej strony w wybranym przez Was czasie i miejscu - i pracować tak długo, jak będziecie chcieli (to trochę inaczej niż na lekcji ograniczonej dzwonkami) :)
     Podzieliłam stronę tematycznie - na górnym pasku możecie wybrać, jakie zagadnienie Was interesuje. Możecie też korzystać ze spisu kategorii - wybierając którąś, znajdziecie wpisy dotyczące szukanych tematów.
Mam nadzieję, że strona będzie przydatna :)